כל עסק מתבסס באופן שוטף על המערכות הממוחשבות שלו. התוצאה היא שבמחשבים של בית העסק הישראלי הממוצע יש לא מעט קבצים חשובים: מסמכים, תמונות, הסכמים, תוכנות שהעסק נעזר בהן סביב השעון ועוד. הסיוט הגדול של בעלי העסקים הוא שהחומרים האלה ירדו לטמיון בין רגע, מה שעלול לשבש את הפעילות של העסק, להביא להפסד של סכומי עתק (אפילו מיליוני שקלים) וגם לפגוע אנושות בתדמית שלו.
הדבר החשוב ביותר שבעל העסק צריך לעשות כדי למנוע תרחישים מהסוג הזה הוא לנקוט בכל אמצעי ההגנה על המחשבים – ובעיקר לדאוג לגיבוי בתדירות ראויה של החומרים. צורת הגיבוי הבטוחה ביותר כיום היא גיבוי בענן.
מהו גיבוי בענן?
גיבוי בענן, ברמת ההגדרה, הוא גיבוי הנעשה על גבי שרת חיצוני (מרוחק), אשר העסק מתחבר אליו דרך האינטרנט. השרתים האלה נמצאים באחריות החברה המספקת את שטח הגיבוי, שמצידה נוקטת בכל אמצעי המיגון והאבטחה הדרושים, 24 שעות ביממה ושבעה ימים בשבוע. חברה מהשורה הראשונה תבצע גם הצפנה של החומרים, צעד חיוני לא פחות בשמירה עליו. המידע יהיה מוגן בשם משתמש וסיסמא, אותם ידעו רק אנשי העסק עצמם: לא תהיה כאן גישה של אחרים לחומרים הרגישים כל כך.
שירותי גיבוי בענן לא מצריכים למעשה דבר מאנשי העסק, מלבד יצירת קשר עם חברה אמינה ומקצועית המספקת את השירותים האלה. לא נדרש מהם למשל לרכוש אביזרי אחסון, לדאוג לשמירה עליהם (משימה לא פשוטה, כפי שנראה בהמשך) או להתקין תשתיות מורכבות בעסק. החיבור נעשה באמצעות חיבור פשוט לאינטרנט, תשתית שגם כך חייבת להיות קיימת בכל משרד או בית עסק במאה ה-21.
המטרה: לשמור על המידע
שירותי גיבוי בענן מציעים שורה ארוכה של יתרונות נוספים, הנוכחיים בעיקר (אבל לא רק) בשדה המשחק העסקי או הארגוני. הם מאפשרים לעסק לקבל ביטחון כמעט מוחלט שהחומרים שלו יישמרו. זאת להבדיל אלפי הבדלות מאמצעי הגיבוי האחרים בהם השתמשו עד לאחרונה עסקים, מוסדות וארגונים. אמצעי האחסון הפיזיים – דוגמת דיסק, התקן USB או כונן חיצוני – רגישים לפגיעות פיזיות, לבעיות בהתקני החיבור או אפילו לבלאי "טבעי". התוצאה היא שלאחר פרק זמן של מספר שנים, או אפילו מוקדם מכך, אמצעי האחסון עלולים להפסיק לתפקד. אין הרבה קטסטרופות גדולות יותר עבור העסק הממוצע מאשר המצב הזה.
עסק הנעזר בחברה המספקת שירותי גיבוי וענן יוכל להיות עם ראש שקט לגבי הגיבוי, ולמעשה לא להשקיע בכך דבר: זאת בניגוד לתרחיש בו העסק צריך להעביר קבצים לאמצעי האחסון מדי יום. באפשרות אנשי העסק לקבוע את מאפייני הגיבוי, מבחינת הספריות במחשבים שיגובו, תדירות הגיבוי (עסקים רבים בוחרים לבצע את הגיבוי מדי יום) וכן הלאה. שאלת ההתאמה הספציפית של השירות לצרכי העסק מקבלת כאן תמיד מענה.
מוטב להיזהר מאשר להצטער – גרסת הגיבוי
כיום, כל עסק עובד עם הרבה מאד מידע, המאוחסן על גבי המחשבים שלו ושל אנשיו. התוצאה המרכזית שלמעשה כל עסק עשוי להיות זקוק לשירותי הגיבוי, גם אם דפוסי הגיבוי משתנים כאמור בין העסקים השונים. הטעות הכי גדולה שיכולים לעשות אנשי העסק היא לגלות שקבצים חשובים ילכו לאיבוד או יינוזקו, ולבצע לאחר מכן גיבוי של החומרים העתידיים במטרה למנוע ממקרים קטסטורפליים כאלה לחזור.
מומלץ לנקוט תמיד באמצעי הזהירות, ולא לקחת את השמירה על החומרים הממוחשבים כמובנת מאליה. אל תגידו "לי זה לא יקרה", כי להרבה עסקים אחרים זה כבר קרה. זה נכון לעסקים גדולים וקטנים כאחד, בכל אחד מתחומי הפעילות.