אין עוררין על כך שבימינו מחשבים משמשים אותנו בפעולות בסיסיות, אם בבית ואם בעסק. התקשרות עם מכרים, לקוחות וספקים ע"י דואר אלקטרוני, הנפקת חשבוניות, תיעוד, חיוב כרטיסי אשראי והרשימה עוד ארוכה. התלות שלנו במחשבים אינה מאפשרת לנו זמני השבתה ארוכים ו/או אובדן נתונים. לפיכך לפניכם מדריך קצר לגבי תקלות נפוצות במחשבי PC וניידים.
תקלות במחשבים מתחלקות בגדול לשני סוגים:
- תקלות תוכנה
- תקלות חומרה
תקלות תוכנה יכולות להיגרם מסיבות רבות, ביניהן עדכוני תוכנה, באגים, שימוש לקוי ע"י המשתמש, תקלת חומרה המובילה לתקלת תוכנה וכן הלאה. לרוב התקלות נלוות הודעות שגיאה בהן מידע על מהות התקלה. בעזרת מידע זה ניתן למצוא – לפעמים יותר בקלות ולפעמים פחות – את הגורם לתקלה ואת הפיתרון.
דוגמאות לתקלות תוכנה קלאסיות:
- תוכנת הדואר OUTLOOK לא נפתחת – ישנן מספר סיבות עיקריות:
- קובץ הנתונים (עם סיומת PST) המכיל את התכתובות, אנשי קשר, פתקים, יומן וכו' אינו תקין. תקלה זו נגרמת בד"כ בשל סגירה לא נכונה של התוכנה – אם בשל אתחול המחשב או הפסקת חשמל. הטיפול בתקלה מסוג זה יתבצע ע"י תיקון הקובץ בעזרת תוכנה ייעודית או ע"י יצירת קובץ חדש במידה וכל המידע שיש בו נמצא גם בשרת הדואר (בשרתי דואר ארגוני).
- קובץ קריטי נמחק או השתנה בצורה שאינה תקינה – הטיפול בתקלה מסוג זה כולל ביצוע תיקון התקנת האופיס, דבר המתבצע ע"י כניסה למנהל התוכנות של מערכת ההפעלה ובחירה באפשרות התיקון של האופיס.
- הותקן תוסף שאינו מתאים ל-OUTLOOK – לעיתים תוכנות מסוימות על המחשב מתקינות תוספים (סרגלי כלים, תוספי Emoticons וכו') שאינם מתאימים לגרסה זו או אחרת של OUTLOOK או שמתנגשים עם תוספים אחרים המותקנים גם הם.
2. עבודת מחשב איטית – גם לתופעה זו יש סיבות אפשריות רבות. הנפוצות ביניהן הינן:
- מחסור במקום פנוי בדיסק הקשיח – המחשב אוסף ואוגר מידע כל זמן שהוא עובד, גם כשהמשתמש מבצע פעולות כגון גלישה באינטרנט, כתיבת מסמכים או שימוש בתוכנות כאלו ואחרות וגם כשהמשתמש אינו נמצא ליד המחשב בכלל (יצירת נקודות שחזור, התקנת עדכוני מערכת אוטומטית ועוד). לאט לאט המקום הפנוי בדיסק מצטמצם ואם לא מבצעים "ניקוי" זה מגיע לידי גרימת איטיות ואף לכדי קריסה של מערכת ההפעלה. בד"כ מערכת ההפעלה מתריעה על כך כאשר המקום מתחיל להיגמר ונותנת למשתמש את האופציה להריץ כלי ניקוי המובנה במערכת. על מנת להימנע מהגעה למצב זה, יש לבצע תחזוקה תקופתית הכוללת מחיקת קבצי אינטרנט זמניים, קבצי מערכת זמניים, קבצים ישנים שאין בהם צורך וכו'.
- וירוסים, תולעים, ושאר מרעין בישין – עצם חיבור המחשב לרשת האינטרנט ו/או שימוש בהתקני אחסון ניידים (Disk On Key) חושפים את המחשב לתוכנות שמטרתן להשיג מידע לצורך גניבת זהות, השתלטות על המחשב לצורך מתקפה על שרתים וכו'. ניתן להימנע מחלק מהווירוסים ע"י התקנת תוכנת אנטי וירוס ולדאוג שהיא תהיה מעודכנת. ישנן תוכנות לאיתור ומחיקת תולעים, רושעות, רוגלות ונוזקות (או כפי שהן נקראות באנגלית: Worms, Malware, Spyware) בהן ניתן להשתמש גם לאחר שהמחשב נדבק.
3. מסך כחול – תקלה המונעת ממערכת ההפעלה לעלות. נקראת באנגלית Blue Screen of Death או בקיצור BSOD.
- תקלות מסך כחול נגרמות בד"כ בגלל תקלה הקשורה לעבודה של מערכת ההפעלה מול החומרה. אם לדוגמא מותקן דרייבר שאינו מתאים לחומרה או למערכת ההפעלה, התנגשות בין תוכנות המנסות להפעיל רכיב מסויים בו זמנית ועוד.
- שגיאה בקבצי מערכת ההפעלה.בכל מקרה של מסך כחול יש להיוועץ באיש מקצוע על מנת לא לגרום נזק נוסף למערכת ההפעלה ו/או לחומרה.
תקלות חומרה קורות לעיתים רחוקות יותר אך אינן נדירות. להלן דוגמאות מספר לתקלות חומרה נפוצות:
- המחשב אינו נדלק – במידה והמחשב מקבל חשמל (השקע וכבל החשמל תקינים) אבל כשלוחצים על כפתור ההפעלה אינו מראה סימני חיים כגון נורות נדלקות, רחש מאווררים ותצוגה על המסך ככל הנראה מדובר בספק כוח תקול. ספק הכוח הינו קופסה המותקנת בתוך המחשב אליה מתחבר כבל החשמל מהשקע שבקיר והמכילה בתוכה נגדים, קבלים ושנאי. לספק הכוח יש כבלי חשמל המובילים מתח אל הרכיבים השונים – לוח אם, כונן קשיח, צורב וכו'. מכיוון שהספק מקבל את המתח ישירות מרשת החשמל (אלא אם הוא מחובר לאל פסק) הוא פגיע לקפיצות מתח ולעיתים אחד או יותר מהרכיבים שבו נשרפים. במקרה כזה יש להחליפו בספק כוח חדש. פעולה זו צריכה להתבצע ע"י איש מקצוע מומסך בלבד על מנת למנוע התחשמלות ו/או גרימת נזק לרכיבים נוספים במחשב.
- במהלך עליית מערכת ההפעלה מתקבלת הודעת שגיאה המונעת מהמערכת לעלות – כמובן שכל מקרה לגופו אולם במקרים רבים מדובר בתקלה בדיסק הקשיח. אם יש חשד לתקלה בדיסק הקשיח והוא מכיל מידע חשוב (מסמכים, תמונות, סרטונים וכו') אין לנסות לטפל בכך לבד אלא להיעזר באיש מקצוע על מנת שלא ייפגע המידע המדובר.
- המחשב נדלק אולם אין תצוגה במסך – יש לבדוק אם כבל התצוגה (VGA,DVI או HDMI) מחובר כראוי למסך ולמחשב. בנוסף, ישנם מחשבים עם יותר מחיבור אחד למסך ויש לבדוק אם המסך חובר לכרטיס הגרפי הנכון. אם לא נפתרה התקלה יש לקרוא – שוב – לאיש מקצוע.
לסיכום, ישנן פעולות בסיסיות וראשוניות אותן יכול לבצע משתמש הקצה על מנת לנסות ולפתור – או לפחות לאבחן – את התקלה אולם אם אין בידיו את הכלים והידע, תמיד כדאי להיעזר באיש מקצוע על מנת למנוע תקלה חמורה יותר שתגרום להוצאות כספיות גדולות יותר – אם בטיפול בנזק גדול יותר ואם בזמן השבתה גדול יותר.