פעולות שונות בתחום ה-IT – המכניס לתוכו טכנולוגיות מידע שונות – נדרשות בכל עסק או ארגון באשר הם. הטכנולוגיה עובדת כיום שעות נוספות במגזרים השונים ומאפשרת לבצע פעולות מגוונות בצורה יעילה וגם בטוחה. עסק שאינו מעניק תשומת לב מספקת לנושא זה עלול להישאר מאחור במקרה הרע או לא להצליח לתפקד כלל וכלל במקרה הגרוע יותר.
כאשר נכנסים בעובי הקורה רואים שלכל עסק יש צורת תפעול שונה וצרכים נבדלים, שמגדירים את סוג שירותי ה-IT שהוא זקוק להם. כאן כבר עולה הדילמה בין שימוש באיש IT פנימי לחברה לבין פנייה לחברה חיצונית שתיקח על עצמה את המושכות. איך יודעים מה עדיף?
שאלת האחריות
ההחלטה האם לפנות לאיש IT מהחברה עצמה או לחברה חיצונית תלויה במספר פרמטרים מרכזיים. זה מתחיל עם הרצון הספציפי של העסק. העסקת עובד בתוך החברה תאפשר פיקוח עליו, כשיש מקרים בהם הוא יהיה בקיא בתפעול השוטף של החברה במידה מקסימלית כתוצאה מכך.
מצד שני, יכול להיות שדווקא הפנייה לחברה החיצונית תהיה נוחה הרבה יותר. כך אנשי העסק לא צריכים לדאוג להכשרה של העובדים (אסור לשכוח שתחום ה-IT משתנה ומתפתח בקצב מדהים) ויכולים לקבל ראש שקט. מאחורי החברה החיצונית יש לרוב מערך שלם יותר של אנשים וציוד, שמביא לכך שטיב השירות שהיא מספקת יכול להיות מקצועי פי כמה.
הגודל כן קובע
כלל האצבע, שנכון בתחום ה-IT כמו בתחומים רבים אחרים, הוא שחברות גדולות זקוקים למגוון רחב יותר של פעולות ממוחשבות. ככל שהחברה גדולה יותר וככל שהתפעול שלה מורכב יותר, כך הכף נוטה לפנות לכיוון פנייה לחברת IT חיצונית.
הסיבה היא שבמצב הזה עובד IT אחד, מיומן ככל שיהיו, צפוי שלא להצליח להתמודד עם היקף המשימות ועם התחומים השונים שהן משתייכות אליהם. בעסקים קטנים עם צרכים מינימליים, מן העבר השני של המשוואה, יכול להיות שעובד אחד יספיק. עדיין ההמלצה לרוב היא להשאיר את העבודה לחברות מקצועיות שיספקו את כל השירותים הנדרשים.
כמה זה עולה?
האמת היא שהתשובה לשאלה הזו אינה פשוטה, מכיוון שכל מקרה בו יש צורך בשירותי IT צריך להישקל לגופו. סוג הפעולות הנדרשות והיקף הפעילות צפוי להשפיע על האופן בו העסק אמור להתנהל בפועל מהבחינה הזו וגם על התקציב. כמו כן יש הבדל בין בעלי המקצוע ונותני השירותים.
אפשר לראות שכיום מומלץ במקרים רבים לבחור בשירותי החברה החיצונית, שמוצעים כיום במחירים שהם בהחלט סבירים. בדרך זו גם לא צריך לדאוג לעלות ההכשרה של העובדים או לזכויות הסוציאליות – משלמים לחברה רק על השירות בפועל. זו הסיבה שהנטייה כיום היא לבחור יותר ויותר בחברות IT במיקור חוץ ופחות להתבסס על פתרונות מתוך הארגון. עם זאת יכול להיות מצב בו הארגון יחליט כן להכשיר או להעסיק עובד מטעמו. הכל לגיטימי ואפשרי בשדה המשחק הזה.